Corona

COVID info

Impact COVID op reizen in zuidelijk Afrika en Grandioos Afrika.

Het coronavirus (COVID) en de bijbehorende maatregelen hebben een grote impact op de reiswereld en dus ook op Grandioos Afrika. Hieronder leest u wat de impact is en hoe wij hier mee omgaan. Ons uitgangspunt hierbij is vanzelfsprekend dat de gezondheid en veiligheid van onze klanten voorop staan.

Corona in zuidelijk Afrika

Toen het coronavirus in zuidelijk Afrika werd geconstateerd, zijn er snel strenge maatregelen genomen. Hierdoor is zuidelijk Afrika nog altijd licht getroffen door corona. In Botswana, Namibië en Zambia is het gevaar op besmetting ter plaatse zeer gering. In Zuid-Afrika zijn meer besmettingen, maar verhoudingsgewijs nog altijd minder dan in veel Europese landen. Vanwege de strenge maatregelen is het reizen naar zuidelijk Afrika nog steeds beperkt maar we verwachten dat dit op niet al te lange termijn weer mogelijk is. Voor de meest actuele informatie hierover verwijzen we graag door naar de website van Buitenlandse Zaken.

Impact corona op Grandioos Afrika

• Toen de coronamaatregelen van kracht werden, hebben we meteen contact opgenomen met klanten die op dat moment in zuidelijk Afrika op vakantie waren. Dankzij onze goede contacten konden we er voor zorgen dat iedereen snel en veilig thuis was.
• Ook zijn we direct in gesprek gegaan met klanten die een reis hadden geboekt en onze reispartners. Zo hadden we snel zicht op de situatie en oplossingsrichtingen. Dankzij onze goede contacten in zuidelijk Afrika, hebben wij ervoor gezorgd dat onze klanten –indien de reis niet door kan gaan op de geplande datum- een tegoed (voucher) krijgen. Deze voucher is een tegoed voor de reis zoals wij die hebben gepland en georganiseerd voor dit jaar. Behalve de kosteloze omboeking zijn ook de tarieven ongewijzigd. Door de korte lijnen met ons persoonlijke netwerk konden we onze klanten al snel deze optie bieden.
• Het kosteloos omboeken van een reis is alleen van toepassing indien wij als reisorganisatie de reis niet kunnen laten doorgaan vanwege de coronamaatregelen.

Meest gestelde vragen

Vanwege de onzekerheid van het verloop van corona, kunnen we helaas geen duidelijkheid geven over de doorgang van de geboekte reizen. We kunnen ons goed voorstellen dat dit bij u veel vragen oplevert. Ook als u graag in het najaar een reis wilt boeken. Daarom hebben we hieronder de meest gestelde vragen en antwoorden op een rij gezet.

1. Wat gebeurt er met mijn aanbetaling als de reis niet door kan gaan?

Wij hebben goede contacten in Afrika en zijn er daarom in geslaagd om aangepaste voorwaarden te krijgen ten aanzien van reserveringen en aanbetalingen. Dit betekent dat wij met de meeste accommodaties hebben afgesproken dat we de aanbetaling kunnen doorschuiven naar een latere datum in dit of volgend jaar als we vanwege de corona-maatregelen geen gebruik kunnen maken van de accommodatie. De aanbetaling wordt dan omgezet in een tegoed voor de reis zoals geboekt op een later moment.

2. Waarom word ik verzocht een aanbetaling te doen als het reizen nog zo onzeker is?

Het doen van de aanbetaling voor een nieuwe reis is belangrijk omdat we hiermee de accommodaties kunnen vastleggen waarmee we verzekerd zijn van de accommodaties die in uw reisvoorstel staan. Het voordeel hiervan is dat als er tegen de tijd van uw reis een positief reisadvies is, alles beschikbaar is zoals afgesproken. En als dit niet het geval blijkt te zijn, dan beschikt u in ieder geval over een tegoed. Wij kunnen helaas niet garanderen dat, bij wijziging van de reisdatum, de kosten exact hetzelfde uitpakken omdat de omstandigheden veranderen. Vanzelfsprekend zullen we hier tijdig, open en eerlijk met jullie over communiceren. 

3. Zijn er aan het omboeken van mijn reisvoorstel kosten verbonden?

Het omboeken van een reisvoorstel gaat gepaard met veel overleg en dat kost tijd. Dit doen wij graag voor u omdat we het belangrijk vinden dat de door u gewenste reis alsnog zoveel mogelijk volgens plan en binnen het gestelde budget kan plaatsvinden. Er zijn dus geen kosten aan verbonden. 

4. Zijn er meerkosten aan het omboeken van de accommodaties verbonden?

Wij doen er alles aan de reis precies zo te boeken als in ons reisvoorstel staat en dus ook voor dezelfde prijs. Wel kan het zijn dat meerkosten bijkomen, bijvoorbeeld omdat u in een duurder seizoen gaat reizen. Gelukkig ervaren we dat deze kosten tot op heden zeer beperkt zijn omdat we bij heel veel samenwerkingspartners hebben geregeld dat wij mogen omboeken voor dezelfde kosten.

5. Zijn de reiskosten beschermd?

Grandioos Afrika is aangesloten bij de Stichting GGTO. Deze staat er garant voor dat u het reeds betaalde deel van uw reissom terug krijgt indien de touroperator in financieel onvermogen komt. Dit kan zijn vóór uw vertrek maar ook tijdens uw verblijf op locatie. Bovendien garandeert de Stichting GGTO tijdens uw verblijf uw terugreis indien de touroperator, als gevolg van financieel onvermogen, hier niet meer voor kan zorgdragen. Door de touroperator wordt voor deze garantiestelling een vast bedrag van 15,- euro per boeking in rekening gebracht aan de consument. Hiermee wordt het garantiefonds opgebouwd en onderhouden.
Daarnaast zijn onze gidsen en touroperators ook aangesloten bij geaccrediteerde toerisme associaties. Dit is onder andere de SATSA in Zuid Afrika, vergelijkbaar met SGR. Dit geeft u alle nodige garantie voor het hoogste niveau van service en kwaliteit.

Vragen?

Staat uw vraag er niet bij of wilt u liever persoonlijk contact? Bel, mail of skype dan met Hannes van Grandioos Afrika. De contactgegevens vind je hier.